زیست تراشه‌ای برای تشخیص زود هنگام دیابت

11 ژانویه‌ی 2016- یک گروه از محققان هلندی از دانشگاه Twente درحال تولید ابزاری قابل حمل هستند که می‌تواند به تشخیص دیابت نوع 1 یا 2 در مراحل ابتدایی و قبل از ظهورعلایم آن، کمک کند.

 این تحقیق توسط دکتر سونیا گارسیا بلانکو از موسسه‌ی MESA+ در دانشگاه Twente رهبری می‌شود، هزینه‌ی این تحقیقات توسط بنیاد فن‌آوری STW و تعداد دیگری از شرکای تجاری تأمین شده است. در حال حاضر محققان این پروژه بر روی تولید ابزاری کارمی‌کنند که می‌تواند سه بیومارکر مختلف را در خون افراد با استفاده از یک زیست تراشه(biochip) اسکن کند.

تخصص دکتر بلانکو تولید سنسورهای نوری است که قادر به تشخیص موادی در خون افراد است که احتمال خطر ابتلا افراد را به بیماریهای خاصی تعیین می‌کند. این ابزار قادر است تنها از طریق یک قطره خون مارکرهای دیابت را تشخیص دهد.

 در حال حاضر محققان در مرحله انتخاب نشانگر زیستی مناسب برای شناسایی دیابت، متوقف شده‌اند. دیابت یک بیماری شایع است که مدیریت آن بسیار مشکل می باشد، دکتر بلانکو امیدوار است با استفاده از تخصص خود در ساخت سنسورهای نوری بتواند تشخیص دیابت را در مراحل بسیار ابتدایی ممکن نماید. این ابزار قادر است دیابت نوع 1 را قبل از رسیدن به مرحله‌ی خطرناک کتواسیدوز، تشخیص دهد.

دیابت نوع 2 معمولاً با یک روند تدریجی و بطئی در طی سالها رخ می‌دهد و می‌تواند موجب تخریب اعصاب و اندام‌ها حتی قبل از ظهور علایم و تشخیص بیماری شود. تشخیص زود هنگام این بیماری می‌تواند درمان و کنترل آنرا در مراحل بسیار ابتدایی ممکن کرده و از آسیب‌های وارده به اعصاب، عروق خونی و اندام‌ها بدلیل عدم کنترل و آگاهی از ابتلا به این بیماری جلوگیری نماید.

داشتن ابزار کوچک قابل حملی که قادر به تشخیص بیومارکرهای دیابت در مراحل ابتدایی بیماری باشد، به پزشکان عمومی کمک می‌کند که غربالگری را با سادگی بیشتر و بر روی تعداد بیشتری از افراد نسبت به روشهای فعلی انجام دهند.

5 کمپانی از این پروژه حمایت کرده و امکان همکاری متخصصان رشته‌های مختلف را در تولید این ابزار فراهم نموده‌اند از جمله‌ی این تخصص‌ها می‌توان به طراحان تراشه‌ی زیستی اشاره کرد، این حمایت مالی از ابتدای تحقیق تا زمان رسیدن محصول نهایی به دست مصرف کننده ادامه خواهد داشت.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/dutch-researchers-are-developing-a-biochip-device-for-early-detection-of-diabetes-99595003.html